"Sala Doświadczania Świata"

Od września 2010r. działa kółko "Razem lepiej" dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz od września 2014 dla dzieci przedszkolnych oraz ze spektrum autyzmu. Program kółka "Razem lepiej" jest wyrazem zainteresowania i troski o dziecko oraz o rozwój jego zdolności. Zajęcia oparte są o założenia terapii snoezelen, które łączy dwa holenderskie czasowniki: „snuffelen”, czyli węszyć, obwąchiwać, szperać oraz „doezelen”, czyli drzemać, trwać w półśnie, gapić się. Snoezelen ma być nieinwazyjną, lecz skuteczną stymulacją wielozmysłową osób, które na skutek niepełnosprawności mają problemy z odbieraniem i przepracowywaniem bodźców z toczenia. Z drugiej strony ma odprężać i wyciszać- zwłaszcza tych, którzy mają skłonności do zachowań problemowych . Program zakłada również dostarczenie uczniom pewnej przyjemności i zadowolenia oraz umożliwia indywidualny, spontaniczny proces tworzenia.
Na zajęcia uczniowie przychodzą i pozostają w obecności rodzica, opiekuna, bądź nauczyciela. Program ma charakter otwarty, dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci. Udział w zajęciach jest dobrowolny za zgodą pisemną rodziców. Spotkania kółka "Razem lepiej" są formą zajęć pozalekcyjnych.

Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata:
♦sala stanowi urozmaiconą, ciekawą formę spędzania czasu;
♦wprowadza uczestników w stan relaksu i odpoczynku;
♦zwiększa aktywność i motywację do poznawania;
♦zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu;
♦wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku;
♦zwiększa ofertę poznawania nowych bodźców;
♦zwiększa wrażliwość;
♦zwiększa bazę doświadczeń;
♦rozwija zainteresowania, oraz procesy poznawcze;
♦poprawia orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni;
♦motywuje do podejmowania aktywności;
♦nabieranie świadomości istnienia.

Spotkania odbywają się dwa razy, podczas których realizowane są: program „Poranny krąg" wg Jacka Kielina, „spotkania z żywiołami", „terapia snoezelen”. Zajęcia realizujemy zawsze w tym samym specjalnie przygotowanym i przystosowanym pomieszczeniu.

Zajęcia z „Porannego kręgu" bazują na stymulacji polisensorycznej wszystkich zmysłów człowieka. Program ten opiera się na przyrodzie (porach roku). Dominującą cechą zajęć jest ich przebieg - poszczególne elementy występują zawsze w ustalonej, ścisłej kolejności. Rytualizacja czynności ma ogromne znaczenie dla nawiązania kontaktu pomiędzy dzieckiem a prowadzącym, gdyż zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa w maksymalnie dostępnym zakresie. Podczas zajęć tworzymy odpowiedni klimat wspólnych spotkań. Służy temu utworzenie kręgu, w którym dzieci odczuwają przynależność do grupy oraz do miejsca.

Poranny krąg

Podczas „spotkań z żywiołami" uczestnicy kółka mają możliwość doświadczania nie tylko czterech podstawowych żywiołów jakimi są: ogień, woda, powietrze, ziemia, ale też obcowania z darami, plonami, jakie wydaje ziemia oraz połączonymi ze sobą żywiołami jako osobny bodziec do stymulacji zmysłów.

Spotkanie z żywiołami

„Terapia snoezelen” w Sali Doświadczania Świata pomagają dzieciom z różnymi dysfunkcjami zwalczyć różne lęki, pozwalają na pełną relaksację i uspokajają nawet najbardziej żywiołowe dzieci. Sala Doświadczania Świata stwarza im możliwości autentycznego przeżywania świata i otoczenia. Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenie, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi. W bezpiecznym środowisku zmysły są pobudzane przez co realizowane są ogólne założenia terapii czyli aktywizacja, usprawnianie i relaksacja. Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Ważnym elementem nowatorskiej pracy zespołu jest tworzenie tematycznych spektakli światła, w których uczestniczą uczniowie i terapeuci naszej placówki jak również grupy przedszkolne i szkolne ze szkół zaprzyjaźnionych Powiatu Świeckiego.

Spotkanie ze światłem

Dzięki staraniom Dyrekcji szkoły oraz opiekunów Sali Doświadczania Świata, udało się pozyskać sponsora na doposażenie Sali. Sprzęt został ufundowany przez firmę Mondi Świecie S.A. – w jego skład wchodzi:

Łóżko wodne- jest elementem stymulującym równowagę. Pozwala na wykonywanie ruchów oraz odczuwanie własnego ciała przez osoby korzystające. Jest idealną powierzchnią do zabawy.
Lustra akrylowe- dzięki którym możliwe staje się poznawanie własnego odbicia, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej. Specjalne, bezpieczne lustra akrylowe odporne na stłuczenie. Do oklejania elementów sali oraz do montażu na ścianach – potęgują efekty świetlne występujące w Sali Doświadczania Świata. Dają wrażenie znacznego powiększenia pomieszczenia.
Tarcze żelowe- dają płynny, niepowtarzający się obraz. Stanowią jeden z podstawowych elementów wyposażenia Sali Doświadczania Świata.
Tapeta UV rafa koralowa- dzięki niej możliwe staje się rozwijanie kierunkowości patrzenia oraz wytwarzania efektu bycia na dnie oceanu.
Lusterko wielo-lustrzane- dzięki niemu staje się możliwe rozszczepianie obrazu rzucanego przez projektor tworząc mozaikę małych lustereczek, uczestnik spotkania staje się widzem niezwykłej magii optyki.
Pryzmat panoramiczny- zakładany na obiektyw solara, załamane i obracające się lusterko daje obraz rozlewania się obrazu rzucanego przez projektor, okala on cała sale o 360 stopni, dając efekt zarówno powtarzalności jak i pewnej tajemnicy.
Pałeczki UV- Magiczne pałeczki wykonane są z akrylu świecącego pod wpływem promieni UV

Serdecznie dziękujemy firmie Sensor Life z Gdańska za współpracę przy zakupie i montażu zamówionego sprzętu.

Podziękowanie

Referencje



Na wyposażeniu Sali Doświadczania Świata znajdują się również następujące sprzęty:

♦Światłowody - pobudzają wyobraźnię, dostarczają bodźców wzrokowych i dotykowych, działają uspokajająco i relaksacyjnie; dają się układać w różne figury.

♦Projektor solar z tarczami stałymi - to urządzenie służące do wyświetlania obrazów lub efektów świetlnych na ścianie, poszczególnych elementach sali, a nawet na dziecku. Tarcze mają charakter uspokajający lub pobudzający. Powodują koncentrację wzroku, spostrzegawczość, pobudzają pamięć wzrokową. Gra świateł na ścianie czy suficie daje poczucie odprężenia, jak też rozbudza ciekawość i co za tym idzie, pobudza do działania.

♦Kolumna wodna - bulgocąca kolumna wodna poprzez swoje działanie dostarcza wielu nowych bodźców wzrokowych, słuchowych, pobudza wyobraźnię, koncentruje wzrok, działając jak rezonans dostarcza nowych bodźców dotykowych.

♦Kula obrotowa - obracająca się pod sufitem i oświetlona strumieniem światła daje wrażenie ogromnej przestrzeni. W terapii wykorzystywana jest do rozwijania percepcji wzrokowej Obracanie się kuli wywołuje powstanie setek punkcików świetlnych, które powoli przesuwają się poprzez sufit, ściany i podłogę, stale zmieniając kolor. Efekt lustrzanej kuli wywołany jest poprzez wiązkę światła z małego reflektora, która trafia na setki małych lusterek przytwierdzonych do kuli. Każde z lusterek odbija tę wiązkę światła i rzuca ją jako plamkę świetlną na ścianę.

♦Kolumna świetlna - urządzenie świetlno - dźwiękowe wyrabiające umiejętność wykrywania zależności między głosem, a wzrokiem. Głośność wydawanego dźwięku do mikrofonu jest ściśle związana z ilością kolorowych progów urządzenia, które świecą w kolejności od dołu do góry. W komplecie z 2 mikrofonami. Istnieje możliwość pracy z dwoma lub jednym mikrofonem oraz ustawienia zakresu pracy w zależności od możliwości głosowych dziecka. Urządzenie to wykorzystywane jest podczas zajęć z dziećmi mającymi na celu prowokowanie wydawania dźwięków oraz poznawania zależności pomiędzy dźwiękiem a wrażeniami wzrokowymi.

♦Lampa plazmowa - to szklana kula, w której z dużą częstotliwością trzaskają pioruny, iskry plazmowe. Urządzenie wytwarza fascynujący efekt wyładowań elektrycznych w zamkniętej szklanej sferze. Zjawisko jest całkowicie bezpieczne i można przez dotykanie szklanej sfery wpływać na odchylenie i kompensację wyładowań. Lampa sterowana jest przez jej bezpośrednie dotknięcie. Łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku.

♦Reflektor UV - jest urządzeniem wysokiej jakości, energooszczędnym służącym do oświetlania przedmiotów pokrytych powłoką fluorescencyjną. Doskonały do podświetlenia przedmiotów fluorescencyjnych. Urządzenie uspokajające, skupiające uwagę na przedmiotach, materiałach reagujących na promienie UV. Elementy podświetlone lampą zapewniają duży kontrast widzianych bodźców, co ma szczególne znaczenie dla dzieci z drobnymi dysfunkcjami analizatora wzrokowego.

♦Radiomagnetofon z CD + muzyka relaksacyjna - płyty CD z muzyką relaksacyjną (symfonie natury). Intrygujące dźwięki jakie są wydawane nastrajają do medytacji i działają odprężająco. Do wyboru różne rodzaje tj. ptaki, morze, las..

♦Materac, pufy saco, poduchy - wykorzystywane do wygodnego ułożenia osób przebywających na zajęciach, wykonywania zadań w niskiej pozycji ciała. Dają poczucie komfortu i pełnego relaksu. Doskonale układają, dopasowują się do ciała.

♦Huśtawka - kojec podwieszana na jednej linie do sufitu. Dziecko siedząc, leżąc wygodnie jak w „dziupli” może oglądać wszystkie efekty występujące w sali doświadczając dodatkowo uspokajającego efektu kołysania, obrotu dookoła osi.

♦Laser - urządzenie wytwarzające figury geometryczne i mieszaninę ich w ciemności.

♦Tablica lustrzana z wężami UV - tablica wyposażona w lustro akrylowe z panelem UV i kolorowymi kauczukowymi wężami które świecą w świetle UV.

Prowadzące

Prowadzące: Hanna Chmurzyńska, Anna Słowy - Lemańczyk